Enviat per: annasoliguer | gener 18, 2009

El Turista Lingüístic

2194043598_8de01b20c1

M’agradaria reflexionar en referència a una frase que vaig llegir a Nacions i Nacionalismes d’Ernest Gellner.

“El futur passa per la gran mobilitat, la gran empleabilitat i l’evolució del llenguatge on el treballador es converteix en turista lingüístic”.

Ernest Gellner va ser un dels pensadors més influents de les Ciències Socials. Professor de Lògica i Mètode Científic a la London School of Economics and Politic Science i Catedràtic de Filosofia especialitzat en Sociologia. El seu pensament està influït per Malinowski i l’estructuralisme-funcionalisme britànic i es situa a les teories de la modernitat. Va ser un intel·lectual peculiar que anava en contra de les modes del moment i que no compartia les teories del seu temps. Aquest va ser el motiu que va despertar el meu interès.

Però tornant a la frase, la reflexió passa per determinar si en aquell futur que està, per a uns, en els inicis i per a altres, a meitat del present, els treballadors som o no som turistes lingüístics.

Segons la meva opinió, aquesta frase l’hauríem de segmentar endinsant-nos en les diferents classificacions de treballadors, zones geogràfiques i períodes laborals. Tipologies, llocs i moments. La globalització no està majoritàriament assentada en temes de mobilitat i empleabilitat encara que pugui semblar el contrari. És només una evolució del procés que està en els seus inicis i que ve determinat per diversos factors. Malgrat això, és una realitat per a una part de la població que va en augment tot i les tecnologies que faciliten la vídeo conferència. Persones que per les seves obligacions laborals han de desplaçar-se a altres punts del planeta, pernoctar i comunicar-se en idiomes que no són els propis.

Aquest “turista lingüístic” el situem en la Turismelogia que és una ciència que estudia el Turisme en la seva totalitat des de les Ciències Socials i es relaciona amb les Ciències Econòmiques. La Turismelogia és l’estudi del fenomen turístic quan fet social, en el sentit donat a aquesta expressió per Durkheim. El Turismolec o Turistograf és la persona investigadora que estudia el turisme des del punt de vista científic. El Turisme és un fenomen únic i cap dels seus components no pot situar-se aïlladament. En aquest cas concret, el nostre turista, es relaciona estretament amb la Lingüística, els temes empresarials i laborals.

On comença el treballador i on acaba el turista? En quin punt es troba un amb l’altre? Estan integrats? Són híbrids? És una evolució del treballador o del turista?

Gellner afirma que el treballador es converteix en turista lingüístic. Mobilitat, empleabilitat i llenguatge determinen el turista lingüístic. Un turista que viatja per motius de feina però que consumeix lleure. On situem l’evolució del llenguatge? És un component de la tipologia, una característica o és la base que sustenta la definició? A quants països treballarà i quants idiomes haurà de dominar? El treballador es mou amb destresa als diferents escenaris que visita fent ús d’una arma estratègica: els idiomes.

Un tema apassionant que deixa a l’aire moltes incògnites però que fonamenta la reflexió de l‘evolució del turisme en el sentit que la indústria turística posa facilitats mitjançant els serveis que ofereix als seus clients perquè no hagin de pensar, aprendre idiomes ni tan sols informar-se sobre les cultures dels països que visiten. Contràriament, el turista que viatja per motius de feina o el treballador que fa turisme, necessita tenir informació sobre el país, la seva cultura, el seu idioma i les seves empreses. És un turista diferent, un turista lingüístic, que no té res a veure amb el turista que viatja per aprendre idiomes a través dels serveis d’una agència de viatges.

Foto: Jin Mao Tower a Shanghai

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: